A face sau nu publicitate

a face sau nu publicitate
A face afaceri fara publicitate este ca si cum i-ai face cu ochiul unei fete pe intuneric. Tu vei sti ceea ce faci, in rest nimeni altcineva nu va afla. (Steuart Henderson Britt).

Prima  conditie  ca  un  produs  sa  fie  vandut  este  ca  oamenii  sa  il  cunoasca,  si  cine  poate  obtine  astazi  mai  bine  acest  lucru  daca  nu  publicitatea. Conform statisticilor, un an si jumatate din viata ni-l petrecem urmarind reclame… iar restul consumand ceea ce vedem in reclame.

Cam toţi clienţii şi-au anunţat bugete mai mici în 2009, cel puţin până se lămuresc cum stă treaba. E mai mult o măsură de precauţie decât un efect direct al aşa-zisei crize. Avand in prim plan acest tablou, ne-am gandit sa cercetam cum sta treaba in randul consumatorilor de publicitate, Dvs., companiile din Galati si Braila, am structurat un chestionar pe care l-am aplicat prin intermediul unei anchete telefonice in perioada 15 iulie – 15 august 2009.

Lotul de cercetare a cuprins 204 de companii (localizate in Galati si Braila cu activitate in domeniile: comert, hoteluri si restaurante, activitati financiare, bancare si de asigurari, activitati imobiliare si alte servicii, administratie publica, etc), dintre care 51 au acceptat sa raspunda intrebarilor, ceea ce ar indica o rata de raspuns de 25%. În prelucrarea statistică a datelor s-a apelat la programul de analiză SPSS

Conform rezultatelor, 29.4% dintre companii prefera sa se ocupe personal de promovare, fara a apela la agentiile de profil, in timp ce 70.6% apeleaza la serviciile agentiilor de publicitate.

Printre motivele pentru care nu apeleaza la agentii, respondenti au invocat: agresivitatea crescuta a agentiilor de publicitate in promovarea ofertelor specifice, costurile mari ale campaniilor propuse, rezultatele sub asteptari in raport cu sumele investite in publicitate, notorietatea atinsa ce nu ar mai justifica costurile suplimentare de publicitate, axarea pe vanzarea directa; identificarea clientelei si promovarea produselor/serviciilor prin reteaua proprie a fortei de vanzare.

Intre avantajele pe care companiile le-ar avea, daca ar apela la serviciile unei agentii de publicitate ,s-ar numara:  agentiile de publicitate au specialisti care pot desfasura activitati specifice ( de exemplu cercetare, munca de creatie) in conditii mai bune dacat personalul firmei, vin cu un punct de vedere obiectiv in privinta rezolvarii problemelor unei firme, dar si cu experienta castigata din colaborarea cu diversi clienti ce s-au aflat in situatii diferite, au o putere de cumparare a spatiului de publicitate mai mare decat cea a unei firme. De asemenea, ele beneficiaza de un discount semnificativ, ceea ce face ca si cheltuielile firmei sa fie mai mici, clientul poate renunta oricand la serviciile agentiei sale. Se poate argumenta ca o agentie va depune toate eforturile pentru a face o treaba buna si a-l determina pe client sa mai apeleze la ea.

Insa, incredintarea functiei publicitatii unei agentii specializate are insa si cateva dezavantaje: pierderea controlului total asupra activitatii respective, reducerea flexibilitatii pubicitatii, aparitia unor conflicte in momentul in care agentia isi impume metodele de lucru, incapacitatea clientului de a exercita un control sau o coordonare mai mare asupra publicitatii.

In ceea ce priveste serviciile sau produsele publicitare cele mai solicitate de companiile din Galati si Braila, situatia este urmatoarea: 35.5% dintre companii prefera sa investeasca in publicitate in presa scrisa (anunturi in ziare), 19.7% dintre companii isi investesc resursele financiare destinate promovarii in partea de print (pliante, cataloage, brosuri si alte materiale de prezentare) si 15.8% dintre companii se axeaza pe productia publicitara (publicitate prin bannere stradale, panouri de afisaj, casete luminoase, etc).

 
In ceea ce priveste relatia cu agentiile de publicitate, putine companii au o relatie constanta cu o singura agentie, criteriul de selectie fiind pretul oferit de catre acestea. Dintre agentiile de publicitate mentionate au fost: Viata Libera (un grad de recunoastere de 40%), urmata de Besign Concept (un grad de recunoastere de 15%). La categoria Altele au fost mentionate: Publiserv, ProTV, Raid, Zile si Nopti, Pagini Aurii, Romprint si Extreme Design.

De remarcat este confuzia creata intre intrumentul de promovare (ziar, revista, etc) si agentia de publicitate care il gestioneaza.

Printre dificultatile intalnite de consumatorii de publicitate din Galati si Braila au fost evidentiate: nerespectarea termenelor convenite pentru lucrari, pretul ulterior marit, fata de ce s-a convenit initial, calitatea indoielnica a lucrarilor, neconcordante intre design-ul propus si lucrarea finala.

Concluzii şi recomandări.

In urma analizei se poate spune ca: agentiile nu si-au conturat foarte clar serviciile pe care le ofera (exista confuzii intre canalele de comunicare si agentiile de publicitate care le gestioneaza), clientii nu sunt inclinati sa dezvolte o relatie de lunga durata cu o agentie, relatie ce ar facilita crearea unei imagini distincte pe piata,  promovarea ofertelor agentiilor se face in mod agresiv, ceea ce irita uneori companiile consumatoare de publicitate, gradul de notorietate pe care o companie il atinge o poate face sa considere ca promovarea sa nu mai este necesara la nivel local, dezamagiti de prestatiile indoielnice ale unor agentii de publicitate, clientii au hotarat sa isi deruleze pe cont propriu activitatea de promovare a firmei.
Concluzionand, publicitatea stim ca asigură legătura între produse sau servicii şi oameni. Insa, pentru a fi eficientă,  ea trebuie să corespundă produselor şi să fie relevantă pentru oameni în exprimarea şi susţinerea unui avantaj competitiv.

 

Posted on septembrie 14, 2009 in Editoriale

Leave a reply

Back to Top