Despre imagini …cu carlig

despre imagini cu carlig
Traim intr-o lume a informatiei, aflata intr-o neintrerupta miscare de imagini si sunete, sub imperiul unui prezent orb, aserviti imperativelor unui aici si acum. Astazi, cultura dominanta este cea a consumului nelimitat si lipsit de grija, a bunastarii pamantene a omului, bref se tinde spre implinirea mitului paradisului terestru. Aceasta uratenie a supraconsumului se cere imperios fardata, de unde dezvoltarea impetuoasa a stiintelor comunicarii, design-ului, marketingului, publicitatii. In acesta industrie este necesara o capacitate inegalabila de inovatie, dat fiind ca intr-o societate suprasaturata, a ofertei inepuizabile si a exploziei informationale, a iesi in evidenta presupune a gasi acel element care sa impresioneze, sa socheze, sa revitalizeze spiritul atrofiat al consumatorului.


Se zice ca o fotografie buna poate spune mai mult decat o mie de cuvinte. Aceasta zicala a fost adeverita de miliarde de ori, cu fiecare imagine picturala sugestivă atasata unui text publicitar. Astfel, imaginea are rolul de a directiona textualitatea, de a o completa, fiind cel mai de seama element extratextual, alaturi de chenar, care poate fi colorat pentru a oferi o nuanta de jovialitate referentului, sau negru, denotand sobrietate si distanta. Desigur, fotografia singura nu poate reusi sa capteze atentia potentialilor comparatori, este necesar de asemenea si un titlu incendiar, cele mai profitabile fiind cele care „ promit cititorului un beneficiu” ( David Ogilvy). Tot acest autor este cel care spune ca „ cei care citesc titlurile sunt, in medie, de cinci ori mai multi decat aceia care citesc textul. Rezulta ca, daca nu ai reusit sa-ti vinzi produsul din titlu, ai irosit 90% din banii cheltuiti”.

Reclamele arata intr-un mod mai mult sau mai putin evident exact ceea ce dorim noi sa vedem: acele “happy faces”, priviri calduroase, confort indiscutabil, satisfactia afisata a celor care folosesc produsul din mesajul publicitar, respectandu-se astfel principiul AIDA: trezirea atentiei, a interesului, a dorintei si, in final, a actiunii. Imaginea are rolul de a potenta sau elucida semnificatia textului, contribuind la realizarea persuasiunii prin sugestie. Dupa cum bine stim, articolele publicitare nu reprezinta doar discursuri cu caracter pur informativ, menite sa ajute consumatorii sa decida in perfecta luciditate si rationament achizitionarea unui produs, prin luarea in calcul a necesitatilor stabilite en avance. Exista dimpotriva situatii in care imaginea produsului ajuta la actualizarea unor nevoi mai mult sau mai putin constiente ale clientului. Este esentiala utilizarea imaginii in discursul publicitar deoarece ceea ce este vazut este mult mai credibil ( “Am vazut cu ochii mei”), iar a fi crezut reprezinta una din conditiile sine qua non pentru creatorul acestuia, mai ales deoarece se spune ca societatea postmoderna este una a “transparentei” ( G. Vattimo). De multe ori insa reclama este privita cu neincredere, respinsa ca fiind neloiala, inselatoare, manipulatoare, din cauza mesajelor subliminale  pe care se presupune ca le contine. Cu toate acestea, oricat de impresionanta ar fi imaginea si oricat de sugestiv sloganul, nu iti este impusa amortirea liberului arbitru si cumpararea produsului fara voia ta.

In final, desi multe dintre imaginile din reclame par a spune “Aveti o viata urata? Noi va oferim vise frumoase!”, industria  nu ar trebui blamata, dat fiind ca unica ei vină este de a urmari directia trasata de tendinta catre consumerism a celor care au intrat in aceasta rat race a confortului, a dependentei fata de branduri, a privitului in curtea vecinului si a proslaviriii noilor achizitii.

Articol scris de Veronica STANCU


Posted on august 25, 2009 in Editoriale

Leave a reply

Back to Top