Inregistrarea marcilor protejeaza investitia

inregistrarea marcilor
Chiar daca, pentru ca marca sa-si indeplineasca functiile de calitate si de publicitate, sunt necesare cheltuieli, prin cresterea cantitatii de produse vandute si a pretului (cumparatorul plateste nu numai pentru functiile produsului – respectiv pentru valoarea de intrebuintare a acestora –, dar si pentru increderea ca performantele produsului nu sunt fluctuante de la exemplar la exemplar si ca sunt stabile in timp), cresterea si consolidarea renumelui unei marci are ca efect cresterea profiturilor obtinute de catre utilizatorul marcii.


Potrivit unui studiu , cele mai „valoroase“ marci – estimate la valori cuprinse intre 4 si 40 miliarde USD – erau, in ordine descrescatoare: Malboro, Coca-Cola, Budweiser, Pepsi-Cola, Nesscafe, Kelloss, Winston, Pampers, Camel si Campbel.

Cum valoarea unei marci este data de cantitatea de produse care au fost vandute avand asociata acea marca si de pretul pe care cumparatorul este dispus sa-l plateasca pentru produsul cumparat, se poate pune intrebarea de ce un cumparator alege o anumita marca si de ce este dispus sa plateasca mai mult pentru un produs avand o anumita marca fata de un produs similar avand o marca diferita?

In cazul in care marca respectiva este si inregistrata, beneficiind de protectie in conditiile legii, numai titularul acesteia beneficiaza de dreptul exclusiv de exploatare a marcii respective, astfel ca sunt protejate nu numai cheltuielile de promovare si sustinere a marii, ci si profiturile obtinute din utilizarea acestei marci.

Cand vorbim de protectia profiturilor trebuie sa avem in vedere ca pentru marcile de succes, care nu sunt inregistrate, va exista tentatia utilizarii ilicite; in aceste conditii, tertii pot profita de investitiile in publicitate ale detinatorului legal al marcii si, avand cheltuieli mai mici, pot avea pretul de vanzare al produselor sub pretul produselor originale; pe de alta parte, de cele mai multe ori, tertii neasigurand o calitate corespunzatoare a produselor, cumparatorul va sesiza o calitate fluctuanta, fapt ce va duce la scaderea reputatiei marcii si, implicit, la scaderea vanzarilor. Cele doua efecte cumulate pot determina reducerea profiturilor posesorului unei marci neinregistrate, raportat la profitul pe care l-ar obtine titularul aceleiasi marci inregistrate, marca fiind utilizata pe aceeasi categorie de produse.

Trebuie subliniat ca prin inregistrarea marcii nu este protejat impotriva contrafacerii (exploatarii fara drept) produsul care poarta insemnul protejat, ci insemnul care este asociat produsului; dreptul obtinut (ca urmare a inregistrarii marcii) de a interzice tertilor folosirea marcii fara acordul sau permite titularului protejarea eforturilor financiare facute pentru realizarea unor produse de calitate, pentru prospectarea pietei si pentru cucerirea acesteia.

Ing.Av. Dan Puscasu

Consilier european pentru proprietate industriala-intelectuala
LOYAL PARTNERS

Posted on noiembrie 16, 2009 in Editoriale

Leave a reply

Back to Top